torsdag 22 mars 2012

Gula lekan, Zoki och barnarbete

Redan torsdagkväll och det har gått en vecka tillsammans med Aliya. Vi har haft omväxlande riktigt fint väder här i Malmö så vi har stannat på gula lekan utanför dagis innan vi gått hem tidigare i veckan och idag var vi på Lugnets lekplats. Där har det intagits medhavd fika bestående av saft och fralla.

Vad är det i den här mackan...


Nutella! =) (frallan är supernyttig dock, gjord på dinkel, rågmjöl och vetegroddar)

Igår var det även dags att besöka Zoki. Det blev ingen superfrisyr varken för mig eller Aliya, utan en bit på längden för att få bort det torra slitna håret. Nästa klippning kanske blir lite roligare då det är sommar. Vi får se!

Aliya redo för att bli klippt


Så här fin blev hon!







Idag när vi kom hem så satt jag och lagade en av Aliyas klänningar där fållen hade gått upp och då säger Aliya: Nähe! Jag tar väl och dammar då! Hon använder hushållspapper som hon fuktar och sen dammar hon lister och annat smått och gott som jag aldrig gör... sen visar hon förskräckt upp det mycket smutsiga pappret och vi gör grimaser och säger usch tillsammans. =)
Senare när jag håller på med middagen och hon har rivit klart sin ost och annat som hon ska tillaga (hon vill ofta göra EGEN mat nuförtiden) så säger hon: Jag vill dammsuga! Varpå jag sliter fram dammsugaren så att den lilla arbetsmyran kan sätta igång innan hon ångrar sig. Hehehe! Greger frågade var hon fått det ifrån (dammsuga) Ja inte är det mamman i alla fall. Tror inte jag har dammsugit sedan vi flyttade ihop... Men jag minns en tid då det nästan uteslutande var jag som dammsög och Aliya som då var kanske 2 år pekade på dammsugaren och sa: Mammas!



Aliya dammsuger inte dom fria ytorna utan hon gick på dom svåra ställena med frenesi. Jag såg henne dammsuga i hallen under skohyllan också... Duktig kicka! =)

Vi avslutade middagen som bestod av makaronipudding med varsin semla, eller rättare sagt, Aliya åt locket och en massa grädde och jag åt två semlor och en massa grädde...







Nu kom Aliya in i vardagsrummet och såg ut...

Så här!  
Nej, det är inte jag som ber henne posera.


Nej, vi har inte tittat på Mammor och minimodeller tillsammans.





1 kommentar:

  1. Hahaha! =D Söta söööööööta lilla Aliya!!! Så fiiiin! <3

    Och flitig och arbetssam! Synd att det är några hundra mil mellan Malmö och Sundsvall, annars finns det mycket att både damma och dammsuga här...

    Vad fin hon är också i baskern! ;)

    SvaraRadera