tisdag 8 februari 2011

Barndans







Igår började Aliyas disco/balett dans för terminen. Vid första och sista lektionen får mammor och pappor vara med och titta så det var fullproppat i den lilla salen och jättevarmt. Totalt 17 barn som var med och dansade och ett barn som skulle ha varit med men som satt hos mamman hela tiden. (Den här gången var det inte mitt barn tack och lov...)
Det var roligt att se Aliya dansa, men dansfröks-mamman fick bita sig i tungan för att inte korrigera dottern högljutt när hon inte gjorde rätt eller snarare inte förstod vad som skulle göras. Jag satt där tyst och memorerade uppvärmningen för att kunna gå igenom den med henne hemma... (går per automatik... memoreringen alltså)

Men oavsett om hon gjorde rätt eller fel så var det så härligt att se henne delta och ha roligt. =)




Balettfröks-mamman till dottern:" Vi måste stoppa in banden (små gummiband på skorna)!" "Håret måste vara i en stram tofs (eg knut...)!!! "
Dottern: "Men dom andra barnen har ju utsläppt hår!"
Balettfröks-mamman: "Ja men dom gör Fel!!! Och om dom fortsätter dansa balett så kommer dom också att förstå hur det ska gå till!"

För det går ju bara inte för sig att en 4-åring dansar med rosetter på skorna och utsläppt hår ;)

Balett-klädkoden (svart dräkt och rosa tights eller som alla andra barn, rosa/vit/lila dräkt och tillhörande tyllkjol) har balettfröks-mamman helt ignorerat då hon var trött på rosa små bakelser och ville att dottern skulle ha något lite tuffare på sig. ;)
Dessutom så vägrade den envisa dottern att sätta på sig den ljusrosa tyllkjolen som mamman hade köpt till förra terminen...

Nästa vecka är det pappan som tar dottern till dansen... måste komma ihåg att instruera honom att gummibanden på balettskorna ska vara instoppade och att håret ska upp i en stram tofs... ;)


10 kommentarer:

  1. *Gapskratt*

    Men se där, man kan ju skymta den stolta modern i hemmaklänning och med ett ivrigt leende på läpparna =)

    Det är sannerligen inte lätt att vara dotter till en sträng balettfröken tydligen. Här får inte ruckas på den hemliga balett-koden ostraffat!

    Man behöver inte ens läsa mellan raderna för att förstå att mamman bakom leendet invärtes brottades med tankar om att stega ut på dansgolvet och visa den lilla dottern personligen hur en riktig chassé ska se ut, skratt! =D

    Btw, strama tofsar är inte alltid så sköna...

    SvaraRadera
  2. Glömde skriva att Aliya såg superfin ut i sina tuffa balettkläder! =)

    SvaraRadera
  3. Förresten, varför sitter den här lilla mamman mitt på dansgolvet och fotar och är i vägen? Jag ser inga andra föräldrar där. De verkar alla sitta ihoptryckta längs väggarna... =)

    SvaraRadera
  4. Nu var det ju så att bilderna togs INNAN klassen startade. ;)
    Jag försökte på ett finurligt sätt öva lite danssteg idag med Aliya genom att säga: "var det så här ni gjorde på dansen när era namn ropades upp?" Därefter utförde jag stegen perfekt, varpå Aliya säger: "nej så var det inte! Det var så här!" och sen visade hon något som inte alls stämde överens med dom stegen som jag tydligt såg fröken visa. Men hon var bestämd, hon hade rätt, inte jag... Jag gav snabbt upp mitt försök till smygövning.
    Men du hade rätt, om jag kunnat, utan att få konstiga blickar på mig, så hade jag stegat ut och visat hur hon skulle göra. ;)

    SvaraRadera
  5. Förresten, såg du videon eller ligger du i sängen med i-phonen? ;)

    SvaraRadera
  6. Btw så är hemmaklänningen inte längre en hemmaklänning utan min dagliga uniform som jag alltid måste bära, spelar ingen roll om jag är hemma eller borta!
    Men jag ska erkänna att jag hade glömt bort att hon skulle till dansen och kom som tur är på det två timmar innan, men på något underligt sätt så hann jag varken byta om innan eller ens sminka mig... (tror inte ens att jag hade tvättat ansiktet den dagen...)

    SvaraRadera
  7. Nej, jag hade helt missat den lilla filmsnutten. Tänkte inte ens på att den kanske fanns där, trots det stora tomrummet mitt i inlägget... ja, ja, nu såg jag det och Aliya var ju såklart exemplariskt duktig! =)

    Hahaha! Ja, men du passar ju i din uniform, min har på något underligt sätt mist sin form, för det kan väl aldrig vara innehållet som har ändrat form... hmmm

    SvaraRadera
  8. Tur för dig och Aliya att du lyckades behärska dig där på dansklassen. Kanske mest för dig hehe! Jag vill minnas en simskoleklass där Oliver fick mycket instruktioner från läktaren sas. Den lilla mamman sprang fram och tillbaka och skrek och fäktade med armarna till alla barn och övriga föräldrars förvånade blickar...

    SvaraRadera
  9. Hahahaha! Well... något man får erfara som lärare är ju överambitiösa föräldrar som är experter på dans, i mitt fall, och deras barns kunskapsnivå, så just denna lilla mamma har inte sååå svårt för att hålla sig från att offentligt korregera/undervisa barnet på en annan lärares klass. ;)

    SvaraRadera
  10. Hehe! Ja, nästa gång jag får lusten att göra bort mig offentligt på mina barns bekostnad så ska jag försöka att INTE göra det helt enkelt! =)

    SvaraRadera