söndag 23 januari 2011

Familjemys


I fredags kom min lilla sessa hem efter en vecka hos pappan. Samtidigt kom mannen hem och bonusbarnen. Vi gjorde hamburgare med hemmagjorda bröd, som dessvärre inte blev lika goda som dom jag gjorde till barnkalaset en vecka tidigare.
Jag sparar aldrig recept som jag hittar på nätet och nu när jag googlade så hittade jag ett recept av Per Morberg som lät riktigt mumsigt, men jag tror att det stod fel i receptet då man skulle ha 2 msk salt till en halv sats bröd... jag hade i 1,5 msk och det var för mycket. Dessutom så skulle degen vara kletig, men min deg blev mer än kletig då jag kunde hälla ut den på mitt rikligt mjölade (enligt receptet) bakbord (spishällen) och istället för att bli fluffiga och lätta blev bröden hårda och stabbiga, ja och jättesalta. Men vi åt med god aptit och sen spenderade vi resten av kvällen med att försöka släcka törsten...

I morse vaknade dom små vid 8 tiden och bänkade sig framför TVn. Vid 9 tiden så hade även tonåringen vaknat och då tvingade jag mig ur sängen för att göra frukost. Efter en snabbvisit (jag hade småttingarna med mig så sååå snabbt gick det inte) på affären så åt vi en lyxfrukost bestående av varm choklad med vispgrädde och marshmallows, puffar, jos, rostat bröd och goda pålägg. Dessutom så råkade vi få med oss en ekologisk vaniljyoghurt från affären helt gratis då jag kom på att jag skulle köpa batterier när jag hade betalat och fick ställa mig sist i kön medan barnen plockade ihop maten. Lillan stoppade i allt hon såg och när vi kom hem och jag plockade upp matkassen så trodde jag först att jag hade tagit fel för förpackningarna såg snarlika ut, men sen insåg jag att vi hade gått +. Jobbigt för den stackars damen som kom hem utan sin ekologiska vaniljyoghurt.


1 kommentar:

  1. Hihi, du tänkte inte när du läste receptet att 1 1/2 msk kanske var i mesta laget? ;) Men nu vet du ju det till nästa gång =)

    Vilken härlig frukost, både vispgrädde och marshmallows. Tur att inte Oliver är så intresserad av att läsa bloggar ;)

    Jaa, det är alltid jobbigt när man inte kommer hem med det man trott man köpt. Det har ju faktiskt hänt någon gång. I höstas var jag och handlade på vårt närköp. Jag skulle bara ha några få grejer. Jag betalade och gick ut och när jag kom runt hörnet på butiken ropade de efter mig, då hade jag gått utan att ta med mig det jag köpt... skyller på Hannes ;)

    SvaraRadera