torsdag 15 november 2012

D-vitamin studie och badpojke

Nu har Aliya varit på den första undersökningen i D-vitamin studien. Igår var vi där kl. 10.00 på morgonen och då fick Aliya inte äta på morgonen. Det första som hände var att hon fick en present, en pysselbok, då vi skulle vara där under så lång tid så hade dom fixat det så fint. Sedan fick hon bedövningskräm i båda armvecken och sedan blev det en lång genomgång av vad Aliya äter. Inte helt lätt då hon ju inte äter hemma hos mig mer än halvtid, men jag gissade mig fram.
Sedan blev Aliya vägd och mätt. Hon vägde 18,5 kg med baddräkt och var 117 cm lång tror jag. Efter det var det dags att mäta kroppsfettet och då fick hon gå in i en "rymdkapsel". Där mättes det med hjälp av lufttryck, hon fick lov att sitta blick stilla och hon var jätteduktig. Hennes kroppssammansättning var utmärkt sa sköterskan och hon gissade att Aliya var en aktiv tjej. Jag minns inte exakt men måtten var ca 82 % muskler och ben och 18 % fett. Sist men inte minst så var det dags för blodprov och det kändes ingenting. Aliya tittade intresserat på när dom tömde rör efter rör. Sen fick hon en välbehövlig ostmacka, jos, klementin och en pepparkaka. =) Sen gick vi hem och vid det laget var den periodiskt fastande mamman extremt hungrig. Men vi gick trots det förbi mataffärer på vägen hem så det blev en sen frukost för mig den dagen.
Idag var det dags för röntgen då bentätheten skulle mätas. Återigen var hon tvungen att ligga blick stilla, första gången under 7 minuter och sedan var det två bilder på höfterna som skulle tas, men dom tog inte så lång tid. Aliya klarade det utmärkt! Den stolta mamman fick så mycket beröm för båda barnen under båda dagarna, lillP var med också.

Här är den lilla tjejen! I lånad badmössa och egen baddräkt.

En våg...

En "rymdkapsel"

En mycket fokuserad tjej

Hej hej mamma!!! Nu åker jag!

Blick stilla...

Aliya var jätteduktig!

Idag på röntgen. 

Hon fick andas och blinka, men inget annat...

För att benen skulle ligga helt still fäste sköterskan ihop fötterna med ett band.

Det här är Aliyas skelett! 

Sedan skulle höfterna fotas så här och en annan bild så hade hon benen på en kudde.


Jag avslutar med en liten badkille som hade jättekul i badet häromdagen. =)

Min hand ser lite skum ut... jag tvättar låret. =)

Det var bättre.

lilla gosekillen! 


1 kommentar:

  1. De fick verkligen tag på ett bra undersökningsobjekt där! ;) Svårt att tänka mig att många barn är så tålmodiga som Aliya =).

    Mycket söt liten badpojke!

    SvaraRadera